Regulamin organizacyjny
Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Ostródzie
Rozdział I
Postanowienie ogólne
Środowiskowy Dom Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Ostródzie działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 1994 r. Nr 111, poz. 535 z późń. zm.)
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późń. zm.)
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238, poz. 1586),
- Niniejszego Regulaminu.
§ 1
-
Środowiskowy Dom Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi zwany dalej „Domem” jest ośrodkiem wsparcia dziennego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostródzie z siedzibą przy ul. 11 Listopada 25.
-
Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle psychicznie chorych, upośledzonych umysłowo oraz dla osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych (typ A, B, C).
-
Dom przeznaczony jest dla 60 osób.
-
Dom jest placówką lokalną, dziennego pobytu, prowadzoną jako zadanie zlecone Gminie Miejskiej Ostróda przez administrację rządową, w ramach pomocy społecznej. Zadanie realizowane jest zgodnie z porozumieniem zawartym w dniu 28 maja 1999 roku pomiędzy Wojewodą Warmińsko – Mazurskim a Gminą Miejską w Ostródzie.
-
Wojewoda Warmińsko – Mazurski finansuje działalność Domu i ponosi wydatki na jego prowadzenie do wysokości przyznanych dotacją środków finansowych.
Rozdział II
Zasady działania
§ 2
1. Zakres i poziom świadczeń Domu jest dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości osób przebywających w Domu.
2. Dom świadczy usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi
i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym.
3. Zadaniem Domu jest :
1) prowadzenie zajęć terapeutycznych odpowiednich do możliwości oraz zainteresowań uczestników,
2) zapewnienie bezpieczeństwa na terenie Domu oraz opieki w czasie pobytu w placówce,
3) zapewnienie godnego traktowania ,
4) integrowanie uczestników ze środowiskiem lokalnym,
5) uczestnictwo w imprezach kulturowych, sportowych i rekreacyjnych,
6) zapewnienie jednego ciepłego posiłku w czasie pobytu, przygotowanego w ramach treningu kulinarnego.
4. W celu zapewnienia integracji społecznej uczestników Dom współpracuje z rodzinami, opiekunami, placówkami służby zdrowia, organizacjami pozarządowymi i innymi jednostkami działającymi na rzecz społeczności lokalnej.
Rozdział III
Zasady udzielania świadczeń
§ 3
Pobyt w Domu przyznany jest na podstawie pisemnej decyzji administracyjnej Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostródzie w oparciu o:
1) wniosek osoby zainteresowanej bądź jej opiekuna ustawowego.
2) wywiadu środowiskowego.
3) zaświadczenia lekarskiego wydanego przez lekarza specjalistę i lekarza rodzinnego o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach Domu.
§ 4
Decyzja, o której mowa w § 3 określa:
1) okres przyznania tej formy pomocy,
2) zakres świadczeń,
3) warunki odpłatności za uczestnictwo w Domu stosownie do obowiązujących przepisów,
4) w przypadku osób skierowanych po raz pierwszy decyzję wydaje się na czas określony nie dłuższy niż 3 miesiące.
§ 5
Za zgodą kierownika Domu w wyznaczonych dniach mogą odbywać się zajęcia klubowe przeznaczone dla osób oczekujących na przyjęcie do Domu oraz byłych uczestników.
Rozdział IV
Prawa i obowiązki uczestników Domu
§ 6
Uczestnicy mają prawo do:
1) godnego podmiotowego traktowania,
2) zachowania tajemnicy spraw ich dotyczących,
3) korzystania ze wszystkich usług świadczonych przez Dom,
4) uzyskiwania stosownej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb,
5) rzetelnego rozpatrywania i wyjaśniania przez Kierownika Domu wnoszonych przez uczestników lub opiekunów skarg,
6) jak najpełniejszej realizacji własnych potrzeb, oczekiwań i zainteresowań,
7) zapoznania i wyjaśniania zasad o wzajemnych relacjach uczestników między sobą oraz pracownikami Domu,
8) uczestniczenia w pracach Rady Domu.
§ 7
Do obowiązków uczestnika należy:
1) przestrzeganie regulaminu Domu,
2) utrzymywanie regularnego kontaktu z lekarzem i regularne przyjmowanie zaordynowanych leków,
3) dbałość o higienę osobistą,
4) dbałość o estetykę i czystość w miejscu pobytu,
5) aktywny udział w organizowanych zajęciach,
6) współtworzenie odpowiedniej atmosfery w Domu,
7) życzliwe i pomocne odnoszenie się do innych osób przebywających w Domu,
8) przestrzeganie zakazu wnoszenia i spożywania alkoholu oraz przebywania w stanie wskazującym na jego spożycie, na terenie Domu,
9) przestrzeganie zakazu palenia tytoniu na terenie Domu,
10) stosowanie się do poleceń kierownictwa Domu.
§ 8
Szczególnie rażące naruszenia regulaminu przez uczestników mogą spowodować cofnięcia prawa korzystania ze świadczeń Domu.
§ 9
Uczestnicy Domu poprzez głosowanie wybierają spośród siebie trzyosobową Radę Domu.
Rozdział V
Organizacja Domu
§ 10
Dom funkcjonuje w budynku w Ostródzie przy ul. 11 Listopada 25 przez pięć dni w tygodniu ( poniedziałek – piątek ) w godzinach od 7:15 do 15:15 z możliwością prowadzenia zajęć dodatkowych po godzinach oraz w dni wolne od pracy.
§ 11
-
Domem kieruje kierownik zatrudniony przez Burmistrza Miasta Ostródy, który odpowiada za działalność Domu i realizację zadań placówki.
-
Personel Domu stanowi Zespół Wspierająco – Aktywizujący.
- Strukturę organizacyjną Domu jak również obowiązki personelu, określa regulamin organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostródzie.
-
Personel Domu prowadzi dokumentację indywidualną i zbiorczą prowadzonych zajęć i osób uczestniczących zgodnie z obowiązującymi przepisami i ustaleniami kierownika.
Rozdział IV
Postanowienia końcowe
§ 12
-
Niniejszy regulamin wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez jednostkę prowadzącą po uzgodnieniu z wojewodą warmińsko – mazurskim.
- Wszelkie zmiany regulaminu wymagają uzgodnień w trybie przewidzianym w ust.1.
- Z niniejszym regulaminem mają obowiązek zapoznać się wszyscy pracownicy
i użytkownicy Domu.